Optoteam vågar utmana det etablerade och ställer frågor kring affärsverksamheten – men endast om detta är önskvärt. Vi tror att det är lätt att fastna i sina egna rutiner utan att se de möjligheter som finns utanför butikens fyra väggar.
Våra optiker arbetar i många olika butiker, oberoende av kedjegränser. Detta gör att de samlar på sig en betydande erfarenhet. Vi fokuserar också på våra resultat hos kunden, vilket innebär att optikern på uppdrag är medveten om värdet av sin egen insats. Det handlar både om slutkundens tillfredsställelse och om konvertering. Med konvertering menar vi försäljning av produkter efter en synundersökning.
Konvertering efter synundersökningar är en helt avgörande faktor för verksamhetens intäkter. Vi är väl medvetna om, och du är säkert också det, att detta kan variera mycket från optiker till optiker. Vi talar inte om att pusha försäljning, utan om att säkerställa att kunden får bra och rätt hjälpmedel som tar hand om kundens ögonhälsa och ger god syn vid olika aktiviteter, som tid framför skärmen, läsning, bilkörning och andra fritidsaktiviteter. Ingen kan påverka detta mer än optikern som fackperson.
Förutom att de uppmuntras att själva ta initiativ till kompetensutveckling, har vi på Optoteam en intern utvecklingsprocess i tre steg. De två första stegen innefattar fördjupning inom fackområden. Steg 3 har fått rubriken Bästa praxis, där vi fokuserar på just det vi tidigare har beskrivit här.
Kontakta oss gärna för ett trevligt samtal om din verksamhet och hur vi kan bidra till utveckling, ökad lönsamhet och en enklare vardag.