Jag märker själv att det är alltför lite fackkunskap i glasförsäljning.
Jag tror det var mot slutet av 90-talet som det plötsligt sprack mycket i glas från en välkänd glastillverkare. Tillverkaren förnekade att deras produktion inte var av tillräckligt bra kvalitet.
En av mina kunder gick till Konsumentombudsmannen (KO) med ärendet. Jag hjälpte honom med innehållet i klagomålet. Till slut insåg tillverkaren att de hade ett problem och fick det ordnat.
De hävdade att ingen annan hade klagat!
En 75-årig närsynt läkare som är min kund har burit glasögon nästan hela sitt liv. Han kontaktade mig då det senaste paret bara hade en livslängd på ca 2,5 år. Detta var för 5-6 år sedan. Han hade aldrig tidigare varit med om att glasen spruckit och han köpte alltid glas av god kvalitet.
Glasen skickades till leverantören men eftersom de var över 2 år gamla var garantin utgången. Vad skulle jag säga? Hade han köpt för dåliga glas? Gör glasleverantörer inte längre tillräckligt bra produkter?
Idag ser jag återigen många spruckna glas men inte bland de billigaste sorterna och oavsett bågtyp.
Kunderna har inte fått veta varför detta kan hända.
Är det för att tillverkarna inte talar sanning? Det ska väl inte vara nödvändigt för alla att hänvisa kunder till KO när ett glas spricker?
Det förhåller sig nämligen så här: I de billigaste glasögonen spricker inte ytan. De dyrare glasen, som oftast har ett material som blir tunnare och oftast säljs med fler ytbeläggningar, spricker. Beroende på glasmaterial kan du betala mycket för ett glas och få en produkt som inte spricker. Men när glasen får ett högre brytningsindex kommer problemet.
Naturligtvis beror även kvaliteten på slipningen och monteringen på hur ytbeläggningen sitter kvar eller lossnar.
För några decennier sedan var jag konsult åt en stor aktör inom kontaktlinser. Jag testade sedan en av deras nya skötselprodukter av kontaktlinser. Den hade ännu inte lanserats i Europa. Alla flaskor hade läckor. Jag var den enda som hade kommenterat det, trots att produkten fanns på marknaden i USA.
Vid nästa batch läckte det bara från cirka 20% av flaskorna.
Det jag menar är att väldigt få människor klagar på ett konkret sätt till en leverantör och det krävs mycket för att en tillverkare ska informera oss kunder sakligt om fakta.
Tidigare lanserade en producent ofta ”White Papers”, alltså informationen kom från så neutrala källor som möjligt. Vissa har fortfarande detta tillgängligt.
Inom den medicinska världen finns Cohranebiblioteket för att en adekvat jämförelse ska kunna ske. Står det där är det sant tills motsatsen bevisats.
Vill du läsa mer? Varför inte läsa artikeln om visuell snö – ett synproblem som sällan upptäcks eller kanske om diagnosticering av glaukom?