Många kämpar med att anställa optiker. En anledning är att arbetslösheten är låg inom den här yrkesgruppen. Dessutom finns det många konkurrenskraftiga företag på optikermarknaden.
När efterfrågan på optiker ökar behöver företagen investera i sina rekryteringsstrategier för att anställa de bästa optikerna.
Det första du ska göra när du ska anställa en ny optiker är att skapa en tilltalande jobbannons.
För att attrahera bra kandidater behöver du erbjuda mer än fördelaktiga arbetstider, bra lön och förmåner. Även om det är högt värderat av jobbsökande vill de gärna veta vad mer företaget har att erbjuda.
Vad är det bästa med ditt företag? Har du ett tilltalande bonussystem? Erbjuds man utmaningar så att man kan utvecklas yrkesmässigt? Har företaget goda recensioner på nätet? Hur jobbar ni med kundservice? Investerar ditt företag i den nyaste tekniken och de nyaste hjälpmedlen?
Börja jobbannonsen med en kort presentation av ditt företag, där du fokuserar på det mest positiva.
För att sälja in företaget som en attraktiv arbetsgivare kan du lyfta företagets mål och värderingar, moderna faciliteter med specialutrustning, kollegorna, möjligheten att utvecklas yrkesmässigt samt läget.
Därefter ska du beskriva tjänsten konkret. Ta med det som är mest tilltalande.
Sedan beskriver du vilka uppgifter och ansvarsområden tjänsten innebär samt vilka kvalifikationer och egenskaper du söker.
Glöm inte att upplysa om tjänstepension och andra eventuella fördelar. Upplys även om att lön sätts enligt överenskommelse.
Du kan börja med att publicera jobbannonsen hos olika aktörer som Arbetsförmedlingens platsbank och Jobbsafari för att nå ut till så många kandidater som möjligt.
För att nå ut till mer relevanta sökande bör du även överväga att publicera jobbannonsen hos aktörer som specialiserar sig på rekrytering av optiker samt i sociala medier. Optoteam är en sådan specialiserad aktör.
Snarare än att vänta på att relevanta kandidater ska hitta din jobbannons bör du även aktivt söka efter kandidater. Använd gärna professionella forum som LinkedIn.
Börja med att söka efter profiler som matchar de kvalifikationer du efterfrågar. Ta sedan kontakt med relevanta kandidater.
Skriv ett personligt meddelande där du fokuserar på vad du kan erbjuda och varför du tror att kandidaten hade passat för jobbet.
När du har mottagit ansökningar ska du utvärdera dem och ta kontakt med de sökande för att få bekräftat viktiga detaljer.
Det kan du göra genom att skicka ett mejl till dem eller slå en snabb signal. Ställ ett par enkla frågor, så som:
Genom att genomföra den första intervjuomgången över telefon sparar du tid. Be de sökande att berätta lite för dig om sin karriär så här långt och om varför de är intresserade av tjänsten som du har utlyst.
Kanske vill du också be dem berätta mer om någon av punkterna i cv:t eller övriga ansökan. Om det till exempel finns stora luckor i cv:t kan det vara intressant att fråga varför. Du kan också ställa följdfrågor på svaren de gav på frågorna under det inledande telefonsamtalet.
Det här är även en bra tidpunkt att ta reda på vilka förväntningar de sökande har på tjänsten, lönen och på att arbeta hos dig.
Det här hjälper dig att undersöka om det du har att erbjuda lever upp till deras förväntningar. Berätta lite om arbetsmiljön och faciliteterna, samt om vad för slags fördelar du kan erbjuda.
Exempel på frågor:
Efter den första intervjuomgången har du förmodligen hittat några kandidater som du vill kalla in på en ytterligare intervju.
Innan du genomför den andra intervjuomgången bör du göra en bakgrundskontroll på kandidaterna. Kontrollera deras kvalifikationer och ring deras referenser för att förhöra dig om deras tidigare arbetsförhållanden.
Bjud in de aktuella kandidaterna till en andra intervju. Vid den här tidpunkten vet du redan ganska mycket om deras yrkesmässiga kvalifikationer men när du ska anställa en ny optiker vill du gärna veta lite mer om deras personliga egenskaper.
Genom att ha ett fysiskt möte med dem får du ett tydligare intryck av deras personlighet. På så vis kan du avgöra om det är rätt optiker för ditt företag.
Förbered några frågor på förhand, till exempel:
När du har bestämt dig för att anställa en optiker bör du erbjuda dem tjänsten så snabbt som möjligt. Annars finns det en risk att de får ett erbjudande från en av dina konkurrenter.
Ring dem för att berätta att du vill erbjuda dem tjänsten och skicka ett officiellt erbjudande via mejl eller brevledes.
De här frågorna får vi ofta:
Vad bör du efterfråga när du ska anställa optiker?
Hur hittar jag en bra optiker till mitt företag?
Vart kan jag få hjälp med att hitta optiker?