Arbetsmarknaden genomgår stora förändringar. Coronapandemin har fungerat som en katalysator när det gäller att använda och normalisera ny teknologi, något som Optoteam har anammat i rekryteringsprocessen av nya optikermedarbetare. Det är en anpassning av jobbskifte och rekrytering så som vi tror att det kommer se ut i framtiden. Dock utan att det har något med teknik att göra, snarare sunt förnuft.
De flesta i branschen har hört om Optoteam. Det är dessutom ett faktum att majoriteten av de som känner till oss vet att vi hyr ut optikerkonsulter, det gör vi också. Men vi gör mer än bara det. Optoteam har som mål att förenkla arbetet för optiker. Det gäller inte bara dem som behöver optikerbemanning, men även för de optiker som kan tänka sig att bya jobb.
Vad menar vi med det? Jo, det visar sig att hälften av de som bytar jobb upplever att de inte lever upp till förväntningarna som byggdes upp under anställningsintervjun.
”Varför gjorde jag detta?” ”Nu är det för sent.” ”Jag kan ju inte säga upp mig med en gång.” ”Då kommer jag få ett rykte som instabil, och i värsta fall illojal”. Det kommer du inte! Andelen som säger upp sig under provanställningen är faktiskt ganska hög.
Jobbet verkade spännande när du läste annonsen. Kontakten och kemin med de du träffade på intervjun fanns också. Processen gjorde att du såg fram emot att börja. Men ibland låter tjänsten nästan för bra för att vara sann. Det utan att företaget i fråga, för den saken skull, försöker att lura någon.
Det är inte ovanligt att både arbetsgivare och arbetstagare tar i lite extra i en anställningsprocess. Det är helt normalt. Vi får passa oss för att överdriva.
Men nu sitter du där. Det känns inte helt bra. Nu handlar det bara om att hålla ut. Om du känner igen dig, så befinner du dig i en knepig situation. Nästa gång du byter jobb kommer du vara driven av att söka dig bortifrån, inte till något. Det kan då kännas som att gräset är grönare på andra sidan, vilket vi vet att det inte är.
Lyckligtvis går världen framåt. Mycket har ändrats från tidigare. Det har länge varit vanligt att makten ligger hos den som ska anställa, något som nu har förflyttats till den som skall anställas och sitter på kunskapen. Den tidigare grillningen vid anställningsintervjuer handlar idag mer om att parterna lär känna varandra.
Även om man genomgår en noggrann anställningsprocess så finns det en begränsning för vad man hinner under den korta tiden man har tillgänglig.
Provanställningen har för avsikt att vara en tillvänjningsperiod och bidrar bara till kortare uppsägningstid. Det är inte OK att säga, ”jag beklagar men det känns inte helt hundra, men det var trevligt att träffas”. Det krävs både ett nytt jobb och en ersättare. Genom att använda Optoteam som rekryteringskälla skaffar du dig prövotid som fungerar. Läs mer på hemsidan.
Har du tankar om att byta arbetsgivare? Prata med någon som har erfarenhet, om deras tankar kring optikerbranschens arbetsgivare.
Du kan ta kontakt med Erik eller Ida och berätta för dem att du skulle kunna tänka dig att ha ett samtal om att byta jobb. De har erfarenhet från olika arbetsplatser inom branschen. Du kan dessutom vara trygg med att din förfrågan blir behandlad konfidentiellt. Det blir en nyttig och trevlig dialog om din egen framtida karriär inom optikerbranschen.
Här ifrån kan samtalet resultera i olika lösningar. Det är du som bestämmer.
Det är fler människor som ångrar något de aldrig gjorde, än som ångrar något de har gjort. När risken är liten, finns det ingen anledning till att inte prova. Det största hindret kan vara känslan av att; ”detta har jag inte gjort förr”. Men det är många som har provat innan dig. Vi har bara inte satt ett namn på det vi gör nu. Vi har inte heller lagt förutsättningarna till rätta och pratat om det vi gör nu. Framtiden handlar om att vara transparent om ditt motiv redan från början. Att vara tydlig med varför vi gör detta är en del av processen.
Välkommen in, vi ser fram emot att höra från dig.
Kontakta Ida på telefon: +46 73-4455992 e-post: ida.v@optoteam.no eller Erik på telefon +46 70-4645120 e-post erik@optoteam.no.